Schools and Design Firms

Biography

The semi-industrial and industrial production of design furniture in Brazil, starts to advance only in the 1960s and 1970s. Aside from Oca, L'Atelier and Hobjeto, other companies shared the markets of the upper and middle classes in the urban centers, who were looking for contemporary designs better suited to the new behavior and aesthetic standards.

Among the companies that deepened the components' modular principles and the production enhancement is Mobília Contemporânea, founded in 1955 by Frenchman Michel Arnoult, in partnership with scotishman Norman Westwater. Arnoult brought important experiences from Europe in the manufacturing of high quality, multifunctional and economic furniture, characteristics present in Frenchman Marcel Gascoin's - whom Arnoult had worked with - postwar design and in the british program Utility Furniture, created by Winston Churchill during the Second War, another influence. That way, Mobília Contemporanea was able to offer nice furniture at consistent prices to the purchase power of the majority of the Brazilian population.

A similar initiative, with a more pop packaging, is Mobilínea, owned by the couple Ernesto Hauner and Georgia Mopurgo. The name, the combination of the Italian words mobile and linea (furniture and line), synthetizes the company's main feature, the creation of sets of furniture that had the same language, used to completely furnish bedrooms, living rooms, dining rooms and offices. Following the spirit of the 1960s, Mobilinea introduced to the market bright and happy colors, and utilized synthetic materials such as fiberglass, acrylic and plastic. The brand's stores, ads and catalogs promoted the house as a relaxed, comfortable and intimate place. While Hauner signed the design of the pieces, the concept and art direction were run by Mopurgo, who was also the décor editor at Claudia, the most important women's magazine at the time.

Of a more sober design, highly influenced by Scandinavian design, are the pieces created by Sao Paulo's Liceu de Artes e Ofícios (School of Arts and Crafts). Founded in 1873, is the oldest technical school in Brazil and historical supplier of high end furniture in period style. In the 1960s, the institution created more commercial lines, aimed at exportation, producing disassembled lounge chairs in hardwood such as Imbuia.

Other brands also had a beautifully executed production with a modern look, done in rosewood and other high end woods. Among them are Decorações Fátima, the manufactory Celina and Novo Rumo, founded by Francesco Scapinelli (brother of also designer Giuseppe Scapinelli).

A produção semi-industrial ou industrial de móveis de design começa a deslanchar, no Brasil, apenas nas décadas de 1960 e 70. Além da Oca, L'Atelier e Hobjeto, outras empresas dividiram o mercado das classes média e alta dos centros urbanos, que buscavam desenhos contemporâneos mais adequados aos novos padrões estéticos e comportamentais.

Dentre as empresas que aprofundaram os princípios de modularidade dos componentes e otimização da produção está a Mobília Contemporânea, fundada em 1955 pelo francês Michel Arnoult, em associação com o escocês Norman Westwater. Arnoult trouxe da Europa experiências importantes de fabricação de móveis de qualidade, multifuncionais e econômicos, características do design pós-Guerra do francês Marcel Gascoin - com quem Arnout trabalhou -, e do programa Utility Furniture britânico, criado por Winston Churchill durante a Segunda Guerra, outra influência. Assim, a Mobília Contemporânea quis oferecer móveis bonitos e longevos condizentes com o poder de compra da maior parcela da população brasileira.

Iniciativa semelhante, mas com roupagem pop, é a Mobilínea, do casal Ernesto Hauner e Georgia Mopurgo. O nome, junção das palavras italianas mobile e linea [móvel e linha], sintetiza a principal característica da empresa, a criação de conjuntos de peças com a mesma linguagem, para mobiliar por completo dormitórios, salas de estar, de jantar e escritórios. Seguindo o espírito da década de 1960, a Mobilínea introduziu no mercado cores fortes e alegres, e usou materiais sintéticos como fibra de vidro, acrílico e plástico. As lojas, anúncios e catálogos da marca promoviam a casa como um lugar descontraído, confortável e íntimo. Enquanto Hauner assinava o design das peças, o conceito e direção de arte eram comandados por Mopurgo, que exerceu também o cargo de editora de decoração da principal revista feminina da época, Claudia.

De desenho mais sóbrio, muito influenciado pelo design escandinavo, são os móveis desenvolvidos no período pelo Liceu de Artes e Ofícios de São Paulo. Fundado em 1873, é a mais antiga escola técnica do Brasil e fornecedora histórica de mobília nobre em estilos de época. Nos anos 1960, a instituição criou linhas mais comerciais, voltadas à exportação, produzindo poltronas desmontáveis e cadeiras dobráveis em madeira maciça, como a imbuia.

Outros selos legaram uma produção de primorosa execução e traços modernos, em jacarandá e outras madeiras nobres. Entre elas, a Decorações Fátima, a manufatura Celina e a Novo Rumo, fundada por Francesco Scapinelli (irmão do igualmente designer Giuseppe Scapinelli).