Martin Eisler & Carlo Hauner

Biography

Martin Eisler and Carlo Hauner, both established immigrants in Sao Paulo, founded the brand Forma in 1954. Eisler was born in Vienna in 1913 and studied architecture at the Academy of Fine Arts in Vienna. Hauner was born in Italy in 1927 and studied industrial design at the Brera Academy in Milan. Also participating in the start of the brand was the designer Ernesto Hauner and the illustrator Georgia Mopurgo, that later founded the brand Mobilinea. Forma began as Galeria Artesanal, inaugurated in 1952, that sold furniture designed by Hauner and Eisler, and produced by the factory Paubra, previously owned by the couple Lina Bo and Pietro Maria Bardi. Their partnership lasted for only a few years, since Carlo Hauner's returned to Italy, but that time period was marked by the design of armchairs with metal legs. In the 60s and 70s, under the direction of Eisler, Forma prospered with corporate demands of public buildings in Brasilia, producing great quantities of furniture under the license of the brand Knoll; with some original pieces from Forma, included in the contract of the American brand. Martin Eisler left the company in 1979.

Commentary

Since its inception, Forma strove to align itself with the style of the international designs. Its founder's desire was to modernize and industrialize furniture in Brazil, as it was occurring at the time in Italy and the United States. The factory successfully implemented a line of production and readily produced pieces. The proof of intent of serialization can be found in the repetition of some models metal legs on the chairs and armchairs - like in Charles and Ray Eames' DSR or Arne Jacobsen's Series 7 -, manufactured by the company's metal division. To the metal structures were added shell shaped seats done in fabric or leather; or woven in natural fibers and even rubber, materials that were abundantly present in the country.
Forma's legacy includes some very iconic designs such as the Rib chair (1952), with its curved rosewood laths, and the Reversible chair (1955), signed by Eisler, with its loose seat in the shape of a half moon. Its likely that most of the pieces were designed by Martin Eisler. In credenzas, tables and chairs, he also explored materials associated to a "Brazilian language" such as rosewood (jacaranda and caviúna) combined with caning.

Martin Eisler e Carlo Hauner, ambos imigrantes estabelecidos em São Paulo, criaram a marca Forma em 1954. Eisler nasceu em Viena em 1913, e cursou arquitetura na Escola Politécnica de Belas Artes da capital austríaca. Hauner nasceu na Itália em 1927 e estudou desenho técnico na Academia de Brera, em Milão. Participaram dos primórdios da empresa o designer Ernesto Hauner e a ilustradora Georgia Mopurgo, que fundariam depois a marca Mobilinea. A Forma nasceu como Galeria Artesanal, inaugurada em 1952, que vendia móveis assinados por Hauner e Eisler, produzidos pela antiga fábrica Paubra, que pertencera ao casal Lina Bo e Pietro Maria Bardi. A sociedade durou poucos anos, quando Carlo Hauner volta à Itália, mas marcou época com suas poltronas de pés metálicos. Nos anos 1960 e 70, sob o comando de Eisler, a Forma prospera com demandas corporativas e de prédios públicos de Brasília, produzindo em grande quantia peças licenciadas da Knoll; alguns modelos da Forma, por sua vez, entraram em contratos da indústria americana. Martin Eisler deixou a empresa em 1979.

Comentário

A Forma buscou, desde o início, alinhar-se com o estilo e a produção internacional. O desejo dos fundadores era a modernização e industrialização do mobiliário no Brasil, tal como acontecia na Itália e nos Estados Unidos. Ao que tudo indica, a fábrica conseguiu realizar uma produção em série e ter móveis a pronta-entrega. Testemunho da intenção de seriação é a repetição de alguns modelos de pés metálicos nas cadeiras e poltronas - como na DSR de Charles e Ray Eames ou na Série 7 de Arne Jacobsen -, produzidos no setor de metalurgia da indústria. Às estruturas metálicas adicionava-se assentos em forma de concha, estofados com tecidos ou couro; ou trançados em fibras naturais e até mesmo borracha, matérias-primas encontradas em abundância no país.

A Forma deixou modelos icônicos, como a poltrona Costela (1952), com sua estrutura de ripas de jacarandá curvado, e a Reversível (1955), assinada por Eisler, com seu assento solto em forma de meia-lua. É provável que a maioria das peças tenha sido criada por Martin Eisler. Em aparadores, mesas e cadeiras, ele explorou também matérias-primas mais associados a uma "linguagem brasileira", como o jacarandá e a caviúna combinados à palhinha.